УАВЕ звернулась до Президента України, Прем'єр-міністра України, Директора Секретаріату Енергетичного Співтовариства, Президента Ради органів регулювання Енергетичного Співтовариства щодо неналежної роботи НКРЕКП.
Згідно з чинним законодавством на НКРЕКП, покладені обов’язки як затверджувати розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, так і встановлювати (змінювати) тариф на послуги з передачі електричної енергії. Проте, вже тривалий час керівництво НКРЕКП ухиляється від належного виконання своїх обов’язків.
Так, Регулятор щомісячно затверджував вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, яку надає Гарантований покупець і зобов’язаний оплатити НЕК «Укренерго», однак, не забезпечив встановлення (зміну) тарифу НЕК «Укренерго» на послуги з передачі електричної енергії на економічно обґрунтованому рівні, який дозволив би в повному обсязі сплачувати послуги, надані Гарантованим покупцем.
Це призвело до катастрофічних наслідків. В першу чергу мова йде про фактичне доведення до банкрутства НЕК «Укренерго»: у першому півріччі 2020 року НЕК «Укренерго» отримав чистий збиток у розмірі 18 млрд грн. Для порівняння, за аналогічний період 2019 року його прибуток склав 1,77 млрд грн. Така ситуація спричиняє ланцюгову реакцію на енергоринку: заборгованість НЕК «Укренерго» перед Гарантованим покупцем становить близько 30 млрд грн, а Гарантованого покупця перед виробниками за «зеленим» тарифом – понад 25 млрд грн.
Очевидним є те, що криза неплатежів здебільшого створена штучно, а бездіяльність та заангажованість Регулятора в частині встановлення економічно обґрунтованого тарифу НЕК «Укренерго» на послуги з передачі електричної енергії призвели до фактичного банкрутства ДП «Гарантований покупець» і НЕК «Укренерго».
Крім того, ситуацію може погіршити запроваджене Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії» визначення підприємство «зеленої» електрометалургії. Юридичним особам, які підпадають під таке визначення, встановлюється спеціальний тариф на послуги з передачі електричної енергії, що не враховує витрати оператора системи передачі на послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії. Така норма суперечить пункту 3 статті 7 Закону України «Про ринок електричної енергії», яким забороняється застосування перехресного субсидіювання при встановленні державними органами цін та тарифів на ринку електричної енергії. Разом з тим, вона вже імплементована постановою НКРЕКП від 02.09.2020 № 1644 «Про затвердження Змін до Порядку встановлення (формування) тарифу на послуги з передачі електричної енергії», що надає значні преференції визначеному колу споживачів.
УАВЕ звертається до Президента України Володимира Зеленського, та просить розглянути питання:
1. Професійності регулювання галузі та незаангажованості у прийнятті рішень НКРЕКП, враховуючи численні звернення громадськості щодо порушення законодавства та некоректної роботи цілих сегментів ринку;
2. Бездіяльності НКРЕКП щодо встановлення економічно обґрунтованого тарифу НЕК "Укренерго" на послуги з передачі електричної енергії, що призводить до фактичного банкрутства ДП «Гарантований покупець» і НЕК «Укренерго»
3. Надання преференцій «зеленій» електрометалургії.
Повний текст листа за посиланням