Ми завжди намагаємося розказувати позитивні новини в галузі, але і у нас бувають “чорні п’ятниці”. Цього тижня на ринку відновлюваної енергетики відбувся ряд подій та очевидними стали наступні проблеми:

1. Зупинка фінансування проектів відновлюваної енергетики через затягування переходу на аукціонну систему.

У вівторок ЄБРР заявило, про припинило кредитування сонячний об’єктів. По інших напрямах рішення може бути прийняте з дня на день. Подібні неофіційні заяви лунають і від інших фінансових установ. Учасники УАВЕ вже на практиці зіткнулися з труднощами.

“Сьогодні стає майже неможливо отримати довгострокове фінансування під будівництво нових об’єктів “зеленої” енергетики. Основна причина – нестабільність на ринку через затягуванням процесу переходу на тендерний механізм.” – заявляє учасник УАВЕ

2. Затягування процесу прийняття змін у законодавство

Законопроект, який міг би стабілізувати ситуацію та створити сприятливі умови для подальшого розвитку відновлюваної енергетики, зареєстрований ще влітку. За цей час було проведено численні робочі групи, круглі столи, напрацьовані компромісні позиції.

Розгляд даного питання в черговий раз включено в порядок денний комітету, але через відсутність кворуму засідання не відбувається. Наступне можемо очікувати аж 4 грудня.

3. НКРЕКП створює штучні бар’єри для розвитку відновлюваної енергетики

Цього тижня закінчився термін подачі зауважень до двох проектів рішень щодо зміни умов ліцензування виробництва електроенергії та методики формування ціни на приєднання до електричних мереж.

Відновлювану енергетику в черговий раз поставили в один список з комунальними та державними підприємствами, які дотуються з державного бюджету, та разом з споживачами електричної енергії, хоча по-суті умови для генерації електроенергії повинні відрізнятися.

У нових ліцензійних умовах НКРЕКП намагається закласти норму “перехресного субсидіювання”. Вона є справедливою лише для субєктів електроенергетики із наперед затвердженою структурою тарифу. А для "зелених" тарифів, розміри яких визначені на рівні законодавства - це можливість державного органу втручатися у господарську діяльність підприємства, що суперечить чинному законодавству та негативно впливає на інвестиційній клімат в країні. Така норма лише створюватиме додаткові корупційні можливості та посилений контроль зі сторони НКРЕКП над приватними підприємствами. Риторичне питання: для чого це необхідно?

У методиці розрахунку вартості приєднання до електричних мереж, НКРЕКП запропонували базову ставку вартості підключення до електричних мереж, яка в 3 рази перевищує фактичні рівні оплати. Проте, на даний момент всі компоненти формули ще не розкриті, тому кінцевої вартості приєднання розрахувати неможливо. Нагадуємо, що минулого року старий склад НКРЕКП вже намагався прийняти норму, яка в 6 разів перевищувала реальну вартість підключення.

Більше того, відновлювана енергетики як генерація знову поставлена в однакові умови з споживачами. Хоча, останні створюють більше навантаження на мережі, ніж виробники електроенергії. Відповідно ми отримуємо ситуацію, коли нові об’єкти відновлювані енергетики за свій кошт будуть модернізувати електричні мережі України, в той час як монополісти будуть лише збирати плату за приєднання. 

Будь-яка генерація за характером своєї діяльності розвантажує трансформаторні потужності на відміну від споживачів електричної енергії. Тому, поки трансформаторні потужності не використовуються для передачі згенерованої енергії на високу сторону підстанції, а згенерована електрична енергія споживається в даному конкретному вузлі, приєднання генераторів в цій точці мережі має бути набагато дешевшим, ніж споживачів.